"Getica", o istorie a... gotilor
Cam toţi am auzit de Iordanes, dar nu prea
ştim multe despre el. E cunoscut sub numele de Iordanes Gotul, dar deşi
lucrarea sa de căpătâi, despre istoria goţilor, e intitulata
"Getica", istoricii noştri citează din ea ce vor potentaţii vremii. Lucrarea
sa nu e deloc o sursă irefutabilă, ba chiar din contră. Întâi, el e primul care
vorbeşte despre Zamolx şi despre Decebal, în 550 d.Cr. Da, dar el nu a făcut
decât să compileze ceea ce scrisese anterior Cassiodor, la rândul lui compilând
un alt autor. Ca urmare, informaţia lui Iordanes este una la mâna a treia,
neverificată. La Iordanes, Zamolx e ba rege, ba fost sclav, goţii şi geţii sunt
amestecaţi alandala, uneori fără nici o logică şi mai mereu fără suport în
realitate. De exemplu, spune cum Darius a venit să-i pedepsească pe geţi pentru
că regele lor nu a vrut să-i dea fata de soţie, când, de fapt, Darius a venit
contra sciţilor, cu 5 secole înainte de vremea evocată de Iordanes şi, clar,
înainte de venirea tracilor, după cum spune istoriografia oficială, motivul
fiind că tracii i-au decimat pe mezi, supuşii perşilor.
Mai spune că bătălia dintre geţi/goţi şi
persani s-a dat la Tape (ortografia îi aparţine), deşi acolo s-ar fi dat o
bătălie între geţi şi romani, vreo 6 secole mai târziu şi 4 secole înainte ca
Iordanes să scrie "Getica". Scrierile sale par poveşti de adormit
copiii, el spunând cu subiect şi predicat, ca goţii sunt geţi. Istoricii noştri
au luat din Iordanes ce au vrut, au interpretat restul, deşi poate nu era nimic
de interpretat sau citat. Au făcut-o pentru că „Getica” le spijinea fanteziile
populiste, Iordanes fiind singurul care a susţinut că geţii aveau cunoştinţe de
filosofie, astronomie, logica etc., cunoştinţe care nu s-au văzut nicăieri în
toată istoria noastră.
Dar să vedem cât de mult poate elucubra
Iordanes, pe lucrarea căruia istoricii români ne-au compus originile:
"Părăsind şi acesta viaţă, s-a urcat pe tron ca rege al goţilor, Corilus
care a condus timp de patruzeci de ani popoarele sale în Dacia. Am în vedere
Dacia cea veche pe care acum o ocupă popoarele gepizilor. Această ţară, aşezată
în faţa Moesiei, dincolo de Dunăre, este înconjurată de o cunună de munţi,
având numai două intrări, una pe la Boute şi alta pe la Tape. Această Goţia pe
care strămoşii noştri au numit-o Dacia şi care acum se numeşte Gepidia, după
cum am spus, se mărgineşte la răsărit cu roxolanii, la apus cu iazigii, la
miazănoapte cu sarmaţii şi bastarnii şi la miazăzi cu fluviul Dunărea. Iazigii
sunt despărţiţi de roxolani numai prin râul Aluta (Olt)". Pentru Iordanes,
Goţia, Geţia, Dacia sau Gepidia - tot un drac, deci informaţiile lui sunt bune
pentru scriitori, nu şi pentru istorici. Până la urmă, nici nu ştim dacă el s-a
numit Iordanes Gotul sau Iordanes Getul, dar judecând după fantezia sa, cred că
era mai curând get.
Să ne reamintim că geţii, aşa cum spunea
Herodot cu o mie de ani înaintea lui Iordanes, dar şi Tucidide, erau în Moesia
Inferioară, ca trib în confederaţia odrysilor, iar ca teritoriu – în Balcani şi
Tracia, provincie istorică azi împărţită între Bulgaria, Grecia şi Turcia. Cei
trei istorici nu pot fi citaţi simultan, pentru că lucrările lui Herodot şi
Tucidide nu concordă aproape deloc cu ale gotului/ getului Iordanes.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu