"Calusul" intre ritual pagan si masluire
Stim prea bine „Calusul” si calusarii sai,
iar proletcultismul ceausist l-a ridicat in slavi pana la greata. Nici epoca
neobolsevica post-comunista nu a scapat ocazia de a elogia „Calusul”, amintind
vechimea sa pe care n-o cunoaste nimeni in mod real. Sa vedem ce stim si ce
este masluit, in ceea ce azi auzim ca ar fi un dans popular romanesc. Atat la
originile sale inca necunoscute, dar oricum pagane, cat si mai tarziu, in Evul
Mediu, „Calusul” era un obicei popular, nu un dans neaparat sau nu unul care sa
aiba niste miscari prestabilite.
Era un obicei ale carui intelesuri ne
scapa si avea loc intre Inaltare si Pogorarea Sfantului Duh, timp de 10 zile.
Barbatii se grupau in formatii de cate 7, 9 sau 11 persoane, se imbracau in
haine femeiesti, isi puneau cate o cununa de pelin si-si acopereau fata cu o
naframa. In maini tineau sabii adevarate, nu bete ca azi, si-l taiau pe cel
care avea curajul sa le descopere fata. Fiecare ceata avea un staret si un
altul, care il intreba in taina pe staret ce joc vrea sa fie executat, cu
sarituri foarte speciale, ce dadeau impresia ca acei calusari zboara prin
vazduh. Nefiind un dans, ritualul permitea ca o ceata de calusari sa-si asume
si puteri de vindecatori, ceva absolut normal in paganism. Calusarii il
intindeau pe jos pe cel bolnav, dupa care fiecare dintre ei il calca in
picioare, pe tot corpul, operatiunea fiind repetata timp de 3 zile. Dupa ce il
calcau, ii spuneau la ureche diverse vorbe nascocite, in speranta ca acesta se
va face bine, atestand astfel puterile de „vindecatori” ale calusarilor.
Despre acest obicei popular devenit in perioada
comunista – joc, ne vorbeste Dimitrie Cantemir, primul român (desi era pe
jumatate tatar, dupa mama) cu doctorat din istoria noastra (doctorat luat chiar la Berlin, unde se
afla si azi diploma sa de doctor). Ce a devenit „Calusul”? O piesa de teatru
populist, care a eliminat tot ce putea sa fie religios, pagan sau nu, dar
religios: cununa de pelin a fost inlocuita de palarie, sabia – de baston,
naframa de pe fata a disparut etc., singurul element care mai aminteste de
obiceiul cel vechi fiind fusta pe care calusarii o poarta. Apoi, pentru ca fara
pavoazari proletcultiste, calusarii isi pierdeau importanta manipulatoare, ei
au fost decorati cu... tricolorul romanesc, sub forme diverse, fie ca brau
tricolor, fie ca diagonale, fie amandoua. Ceea ce vedem azi nu e decat un dans,
ceva nascocit, atat ca miscari, cat si ca vestimentatie, cam cum e „sirtaki” pentru greci si nu numai pentru ei, dar fara
legatura cu obiceiul pagan.
Ne place sa spunem ca am devenit crestini inca de pe vremea Sfantului Andrei (ceea ce e o inventie), dar tinem la ritualurile pagane, mai mult decat orice popor european, mai mult chiar si decat cele crestinate tarziu.
Ne place sa spunem ca am devenit crestini inca de pe vremea Sfantului Andrei (ceea ce e o inventie), dar tinem la ritualurile pagane, mai mult decat orice popor european, mai mult chiar si decat cele crestinate tarziu.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu