Fraternitatea românilor cu sârbii si bulgarii
De când mă ştiu, aud ca românii nu au dus
lupte de cucerire. Aşa este, doar că adevărul e incomplet şi, uneori, are şi
excepţii... Studiem de copii, despre „spaţiul carpato-danubiano-pontic”, dar nu
auzim nimic despre un alt spaţiu românesc, pe care azi se află alte state. După
destrămarea naturală a Imperiului Româno-Bulgar, prin moartea conducătorilor
săi Asani, la sudul Dunării au rămas două regate, sub suzeranitatea
Basarabilor. Teritoriile ce le aparţineau de drept valahilor, au constituit un
solid motiv de colaborare apropiată a Imperiului Bulgar şi a Regatului Sârb, cu
puternicii Basarabi.
Sârbii erau un popor germanic, mai precis
ceh, slavizaţi şi ei, ca şi ruşii şi ucrainenii (la rândul lor popoare de
origine finlandeză). Sub presiunile din centrul Europei, cehii au căutat să se
aşeze cât mai convenabil. În fosta Moesia Inferior, clima şi relieful le
permiteau o viaţă liniştită, aşa că au acceptat suzeranitatea domnitorilor
munteni ai vremii. Cum pământul ales de ei era deja locuit de români şi ceva
ruteni, ei s-au amestecat şi au format astfel, poporul sârb, un popor care nu
putea, cum nici bulgarii nu puteau, să intre în conflict cu aceia care le-au
permis sedentarizarea.
De-a lungul timpului, relaţiile celor două
regate, cu conducătorii Basarabi ai Munteniei au fost extrem de strânse, încă
de la început. Căsătoriile între clasele conducătoare din cele trei principate
au mers până la începutul sec. XX. De exemplu, Alexandru Basarab, bunicul lui
Mircea cel Mare, cel mai longeviv dintre Basarabi, din prima căsătorie cu fata
lui Ioan Basarab de Dolj, descendent al lui Litovoi, a avut doi fii, pe Nicolae
şi pe Vladislav, iar din a doua căsătorie, cu Doamna Clara/Margit, fiica unui
nobil secui sau ungur – două fete şi pe Radu Negru. La vârsta potrivită, cele
două surori s-au căsătorit, una cu Împăratul Bulgariei, Strašimir, iar cea de-a
doua – cu Regele Serbiei, Vucašin. Cea din urmă, a avut doi fii, mai cunoscut
fiind Marcu Crăişorul, eroul epic al sârbilor şi bulgarilor şi var primar al
lui Mircea cel Mare.
Aceste strânse legături de rudenie, de o parte şi de alta
a Dunării, le-a permis domnitorilor, munteni sau nu neapărat, să meargă la
război împotriva turcilor ce invadaseră o parte a Balcanilor. Aşa a făcut
Mircea la Nicopole, dar şi, mai târziu, Iancu de Hunedoara (deşi Ioan Hunyadi
era numele lui), care a luptat şi la Kosovopolje („Câmpia Mierlei”), dar a
murit la Zemun, lângă Belgrad, după o victorie împotriva turcilor, în
teritoriul ce le aparţinea Basarabilor, ca suzerani, asta fără vreo opoziţie
din partea sârbilor sau bulgarilor. Cât despre Ioan Hunyadi, anumiţi „istorici”
îl prezintă ca având strămoşi... cumani şi mongoli(!) şi ca fiu al unui modest
Voicu, deşi era un Basarab, coborâtor din Basarab I. Nu am înţeles cum ar fi
fost posibil ca fiul cumanului Voicu să fie văr cu Bogdan al II-lea (tatăl lui
Ştefan cel Mare), deci în mod clar Basarab, dar tocmai de-aia trebuie să ne
aplecam cu grijă asupra unor perioade din trecut, încercând să eliminăm poveştile
şi legendele pseudo-istorice.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu