Cat de sfinti au fost Constantin si Elena?
In fiecare an, sărbătorim Sfinţii Împăraţi
Constantin şi mama sa, Elena... Poveştile Bisericii legate de aceasta sunt
bizare şi sfidează realitatea vremii. Din folclorul bisericesc înţelegem, fie
că împăratul Constantin a visat o cruce şi de-aia a câştigat bătălia pe care o
avea de dat, fie că i s-a arătat altceva, cert e că s-ar fi creştinat. Nici în
privinţa creştinării, lucrurile nu sunt limpezi şi nici poveştile... O poveste
spune că a câştigat bătălia şi, recunoscător, s-a creştinat (de parcă ar fi
făcut o tranzacţie cu Dumnezeu şi se putea creştina fără credinţă), o alta - că
a trecut la creştinism pe patul de moarte, caz în care nu e deloc clar ce fapte
a făcut pentru creştinism, în timpul vieţii. Nu în ultimul rând, dacă aceasta
creştinare s-ar fi produs, ea ar fi fost oricum, în ritul impus de secta lui
Arius din Alexandria, secta scoasă în afara Bisericii de primul Conciliu de la
Niceea si definitiv de către Sf. Augustin, mai târziu. Un exemplu il constituie fiul lui
Constantin, Constantiu al II-lea, un om cu o inteligenta modesta, crud,
superstitios si banuitor, care s-a crestinat arian. Pe scurt, dacă ieşim din
folclorul bisericesc, este improbabilă creştinarea lui Constantin. După el,
împăraţii bizantini au fost până târziu... arieni, chiar dacă nu mai erau în
interiorul comunităţii creştine primare.
Trecând de la Constantin la mama sa,
Elena, ea se spune că s-a creştinat şi că a plecat în Ţara Sfântă, pentru a
căuta vestigii ale Crucificării. Povestea e frumoasă, dar nu are substanţa...
La sfarsitul sec. III, crucea era ruşinoasă pentru creştini, pentru că pe ea,
simbolul odios al execuţiei infractorilor în Imperiul roman, îşi găsise
sfârşitul Isus Cristos. Simbolistic vorbind, Constantin ar fi putut visa un
peşte, simbolul creştinilor în acea vreme, nu o cruce, iar Elena, dacă se
creştina, căuta orice altceva, dar nu Crucea. Abia în sec. VI, 300 de ani după
Elena, crucea a început să intre în Biserică, fără să se ştie precis când ea a
devenit principalul simbol creştin.Oricum, primele reprezentări ale crucii, în
X, nu amintesc deloc de actuala cruce. Mai curând amintesc de crucea Sf.
Andrei, care cruce e imposibilă. Una e crucea pusă invers pe care a fost
executat Sf. Petru şi altceva „crucea” Sfântului Andrei, pe care n-ar fi fost
executat nimeni, deoarece un om legat de ea nu ar fi murit decat, cel mult, de
foame si de sete.
Poveştile constantiniene sunt atât de
multe, încât era de aşteptat ca unele vor scăpa... Se spune în
"presa" noastră, ca împăratul Constantin a convocat primul Conciliu
de la Niceea... Adică el a lăsat creştinismul liber de prigoana autorităţilor,
s-a şi creştinat, deşi nu cunoştea nimic din dogma creştină ce a fost
fundamentata 100 de ani mai târziu şi a mai şi convocat Conciliul, deşi era
laic şi nu avea cum să facă asta. Cei care au născocit povestea, nu sunt destul
de pregătiţi, dar mă surprinde că sunt şi unii oameni foarte bine instruiţi,
care din considerente politice, prefera să difuzeze minciuna.
O altă fantezie este cea cu bisericile pe
care le-ar fi construit Constantin. Cât timp creştinismul a fost prigonit,
bisericile erau subterane şi la fel cimitirele. Şi, presupunând că s-ar fi
creştinat, Constantin avea timp să elaboreze ceea ce era necesar pentru
apariţia clădirii numite biserică? Nu, fireşte. Un exemplu? Până cel puţin în
sec. V-VI, botezul se făcea doar de Paşte, colectiv, în restul anului, în
biserici având loc două slujbe, la două altare, una pentru botezaţi şi alta
pentru cei care aşteptau botezul. Bisericile alea despre care se fantazează că
ar fi fost făcute de Constantin, nici una nu are două altare şi nici semne că
ar fi avut cândva nu există. Cred că Biserica Creştină ar trebui să reconsidere
anumite capitole, ca să nu pice în derizoriu şi pentru a ieşi din folcloristica
penibilă.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu