Ebraica in culturile politeiste precrestine
Epitaf in ebraica, inainte de Cristos, Sousse (Tunisia) |
Herodot (11,50): „Libienii au fost cei
care ni l-au dezvăluit pe Poseidon. Nimeni inaintea lor nu i-a pronunțat numele
și ei l-au onorat mereu ca pe un zeu”. "Libieni" era numele dat de
greci si de romani in epocile primare, "popoarelor desertului":
libienilor, cartaginezilor, garamantilor si numizilor (cu precadere numizilor
kabyli). Avand in vedere ca grecii au
luat vinul de la "popoarele desertului", se poate presupune ca si
Dyonisos era "berber".
Vorbind despre ocupatia franceza din
Tunisia, cred ca fiecare s-a gandit ca independenta a insemnat eliberarea de
ocupant. Asa este, in general, dar in particular e complet diferit.
Independenta Tunisiei a insemnat si distrugerea unor uriase vestigii punice si
roamane/bizantine, cum ar fi:sanctuarul punic de la Sousse, teatrul, circul,
amfiteatrul roman din aceeasi localitate, dar si disparitia mormantului lui
Sidi Kantaoui si a altor vestigii istorice de o exceptionala importanta. Noul
regim aparut dupa independenta, a distrus complet vestigii scoase la lumina in
ani, de catre francezi. Ceea ce nu au spus tunisienii, dar nici francezii, e ca
scrierea cartagineza nu era unica in metropola mediteraneeana. Nu doar
alfabetul libico-berber era uzitat in Cartagina, ci si cel... ebraic! De
altfel, anterior crestinismului, iudeii au avut o influenta deosebita in
Cartagina si in posesiunile ei, macar prin limba scrisa si prin numar de
locuitori. La Sousse, evreii ocupau 20% din populatie si foloseau pentru
inmormantari, catacombele (haouanet) si hypogeum-uri care existau mult inainte
de crestinism. Da, adoptasera zeitatile locale (Baal Hammon, Tanit etc.), dar
pastrasera limba, cea care a influentat tunisiana de azi.
Cei care au vizitat Tunisia, au remarcat
frecventa ridicata a doua simboluri: ochiul si "mana Fatimei". Ambele
sunt simboluri pastrate de berberi si preluate, mai tarziu, si de catre arabi.
Alaturi si de alte simboluri berbere (bunaoara semiluna) pot fi intalnite si in
simbolistica egipteana, incepand cu dinastia a XXII-a, berbera, intemeiata de
Sheshonq I si care a durat din anul cca. 950 i.Cr. si pana aproximativ 720
i.Cr. Cum dupa moartea lui Solomon, Sheshonq a ocupat Ierusalimul, dar tot in
timpul dinastiei lui a fost fondata si Cartagina, ne putem gandi de ce scrierea
ebraica a ajuns si acolo, ea relatand despre zeitati egipto-feniciene.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu