Originile românilor, intre folclor şi arheologie
Multe sunt omisiunile şi inadvertenţele
referitoare la istoria noastră veche şi voi reveni asupra lor. Aş vrea să
ridic, totuşi, câteva semne de întrebare referitoare la o altă parte de istorie
la fel de neclară. De ce Pontul Euxin s-a transformat în Marea Neagră şi cand? De ce negrul este culoarea care intervine atât de des în istoria şi cultura
Munteniei/ Valahiei? Ceramica de la Cucuteni are figurine cu siluete ce
amintesc de nişte trăsături negroide, dacă nu chiar negre, iar la Hamangia sau
Marginea, ceramică este neagră. Legenda Ţării Româneşti pleacă de la Negru
Vodă, prima stemă a Valahiei înfăţişa trei capete de negri, iar a doua – două
siluete negroide în poziţie dorsală. Abia apoi apare stema cu un corb (pasăre
neagră), simbol utilizat şi de Iancu de Hunyadi (Huedin) mai târziu, dar şi de
către stramosii sai Basarabi, înaintea lui. De ce corbul a fost preferat ca simbol heraldic,
făcând să cadă în uitare multă vreme vulturul roman? Ce căutau negrii în
Valahia? Dar numele de Basarab de unde vine? Iniţial, Basarabia, nume ce se
extinsese asupra Valahiei şi doar mai apoi, în timpul lui Mircea cel Bătrân se
reduce la teritoriul de la nord de Marea Neagră, între mare şi Republica
Moldova de azi. „Bessarabia”, numele iniţial, mă duce cu gândul la Arabia, cum
menţionează numeroase surse din Evul Mediu şi cum o spune şi Cântul
Niebelungilor – “Arabia pontica” sau “Arabia cealaltă”. Să aibă vreo legătură
“Bess” cu tribul bessilor, cel despre care ştim atât de puţine? Au sau nu
legătură bessii-traci cu libienii, având în vedere că numele de familie al
dinastiei de împăraţi ai Romei, Severii, era Bassianus, ei înşişi fiind cu
caracteristici negroide şi cu părul creţ? Ceramica de Horezu o întâlnim şi în
Ifriquia folosind aceleaşi motive, tot aşa cum scoarţele olteneşti le găsim şi
în ţinutul garamanţilor; modele, materiale, stil de ţesătură, culori – toate
îşi găsesc locul în peisaje culturale atât de diferite şi de îndepărtate.
Acelaşi talent deosebit al prelucrării aurului şi al metalelor, în general,
aceleaşi motive şi tot acelaşi stil în redarea stilizată a vieţii. Asemănări
sunt multe şi frapante, dar şi diferenţele sunt notabile. Au toate astea
legătură cu bass/bess? Bassarabia şi Bassianus? Poate să pară că aş pune la
îndoială originea noastră tracică, dar este doar o impresie.
Aparţinem
unui mare popor, poate nu atât de agrar pe cât vor unii să-l prezinte şi nici
atât de pastoral pe cât îl ridiculizau ungurii în Evul Mediu. Dar asta nu
înseamnă că trebuie să credem şi să acceptăm fără să ne punem întrebări, cum ca
dacii şi romanii au născut un popor nou, variantă lansată de Şcoala Ardeleană
pentru a lupta mai eficient împotriva maghiarizării forţate, teorie care şi azi
ocupa o poziţie oficială, ignorând că ocupaţia romană (nu latină) a durat doar
160 de ani la noi şi că ţări ca Grecia sau Britania, după ocupaţii romane de
sute de ani nu au produs aşa ceva. Noi nu avem schelete în dulap, aşa că nu
suntem în situaţia ungurilor, spre exemplu. N-avem problem identitare; tot un
mare popor rămânem, tot tracic, doar că trebuie să ridicăm hotărât colţul
covorului şi să scoatem la lumina acele detalii de care n-avem a ne feri şi
care, până la urmă, ne caracterizează ca popor.
Nici
nemţii, francezii sau spaniolii nu sunt urmaşii unui singur trib/popor antic,
nici noi, dar de ce ar trebui să fim? Nemţii sunt germanici, dar poate că o
parte dintre triburile ce au vieţuit aici sunt şi ele germanice, popoare ce au
vieţuit şi s-au contopit în fiinţa naţională a unui popor, al nostru. Spunem că
gepizii erau germanici; poate… Alte izvoare spun despre Alaric şi
vizigoţii săi că erau traci, dar noi negăm, deşi încă nu ne-am aplecat serios
asupra problemei popoarelor cunoscute oficial sub numele de migratoare (deşi o
migraţie permanentă a existat şi în sânul triburilor tracice, dar asta iar
omitem să o spunem).
Avem
un mai mare prestigiu naţional dacă spunem că toată România de azi era locuită
de un singur popor? Fiecare trib era un popor, mai mult sau mai puţin.
Triburile erau înrudite, surori, dar asta trebuie să o spunem cu subiect şi
predicat şi în detaliu. Cine ne va lua în serios când noi susţinem o teorie
care nu stă în picioare nici la o analiză simplă a unui elev de liceu? Poporul
roman n-a existat, doar un popor latin în jurul Romei. Originile Romei, spun
cronicarii antici sunt troiene, iar troienii erau traci. Asta nu este o teorie
fantezistă; izvoarele antice o confirmă.
Argonauţii
au venit după lâna de aur nu undeva în necunoscut, ci pe malul Pontului Euxin,
în teritoriul scito-traco-dacilor, iar legende şi poeme ale Antichităţii
vorbesc despre teritoriul de la nord de Istru ca despre o grădină a Raiului.
Între folclor şi arheologie, aici trebuie să ne mişcăm şi să începem să spunem
tot adevărul despre noi, nu doar o poveste, o legendă cu iz de scenariu prost,
această origine a latinităţii poporului român. Nu, eu nu cred că noi suntem
latini, ci latinii erau un mic popor trac, poate unul dintre triburile pelasgilor
despre care vorbea N. Densusianu. Nu sunt dovezi? Cum să nu?! Trebuie doar să
le acceptăm. Începând cu sec. XIX, cultura română s-a umplut de dovezi
evidenţiate în lucrările unor importanţi oameni de cultură, si romani, dar şi
străini, iubitori ai culturii noastre. Să ne aplecăm mai atent asupra
scrierilor lui N.Densusianu, Haşdeu, Xenopol, Odobescu sau Iorga şi să ne
rescriem istoria acolo unde ea este încă neclară. Nu se poate doar să-i
nominalizăm pe cei care au lăsat lucrări importante în urma lor, dar ceea ce ei
au scris să admitem doar parţial.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu