Adevărata onomastică românească
O celebră zicere medievală,
„Io Mircea, mare voievod...” ne aminteşte de acel „IO”, atât de greşit tradus
prin „eu”... „Io” este prescurtarea, după model bizantin, a lui „Ioan”, nume pe
care o parte dintre Basarabi şi l-au luat, odată ce au devenit domnitori.
Fireşte că ăsta nu era un secret pentru istoricii români, dar, din motive
necunoscute, au preferat dubiul. În documentele vremii nu există doar „Io
Mircia”, ci şi „Ioan Mircia”, dar şi „Ioan Vladislav” (Vlad Ţepeş) şi chiar „Io
Ştefan, domn a toată Ţara Moldovei”. Modelul bizantin consta în ataşarea
numelui de Ioan, tocmai pentru că Sf. Ioan era patronul nostru spiritual. Comuniunea
religioasă cu Bizanţul a facilitat copierea modelului, până la identitate,
poate şi pentru că, atât Muntenia (numită şi „Bessarabia”, chiar de către
români), cât şi Moldova (numită iniţial în documente „Bogdania”) ţineau de
Patriarhia de la Constantinopol. Aşadar, timp de secole, românii l-au avut ca
patron spiritual pe Sf. Ioan, nu pe Sf. Andrei, aşa cum a schimbat BOR, inventând
tot felul de poveşti de cult, care nu au nici o legătură cu tradiţia noastră
religioasă.
Revenind la numele purtate de cele două ţări române, remarcăm o
diferenţă esenţială: dacă în Moldova au fost mereu voievozi, în Muntenia,
domnitorii s-au intitulat mereu „mare voievod”, arătând astfel locul de origine
al Basarabilor. Indiferent unde au domnit ei, în Moldova, Muntenia,
Transilvania sau Ungaria (Matei Corvin), totdeauna, marele voievod a fost
muntean, fără nici o excepţie. Să remarcăm că, dacă în documentele străine,
Moldova a fost numită la început „Bogdania”, moldovenii nu au numit-o niciodată
aşa. Odată cu Ştefan cel Mare şi cu deviza sa, „Crucea, Steagul, Moldova”,
numele Moldovei s-a generalizat, chiar dacă ungurii sau polonii îl pronunţau
uneori alterat. Ştefan a pus bazele naţionalismului românesc, deviza sa
rămânând valabilă şi azi. Aşa cum spuneam cândva, numele provinciei istorice
este unul de origine germană, dar istoricii noştri nu au insistat deloc asupra
acestui aspect, ce nu „cadra” cu „latinitatea” noastră. După ei, sfertodocţii
dacopaţi vin să ameţească oamenii de cap, în loc să încerce să rezolve
„enigma” termenilor germani sau a originii tezaurului de la Pietroasele, care
doar germanic nu e.
Cu părţile sale bune, dar şi cu acelea mai puţin bune, Ştefan
cel Mare rămâne un stâlp al creştinismului răsăritean, care n-a permis nimănui
să calce Moldova în picioare. Numit maliţios „atlet al creştinătăţii” de către
Papă (se pare, după ce Ştefan a fost învins vremelnic de polonezii catolici),
el a contribuit esenţial la stăvilirea Islamului în Europa şi la dezvoltarea
spiritului Renaşterii. Rămâne ca un adevăr de necontestat, că fără un Ştefan,
Mircea sau Matei Corvin, Europa ar fi arătat altfel astăzi. Pentru noi, ceea ce
contează e că Mircea a întins graniţele românilor, mult peste ceea ce am putut
păstra până azi, iar Ştefan a impus forţa şi puterea datoriei, atât în faţa
duşmanului musulman, cât şi în faţa aroganţei maghiare sau polone. Matei
Corvin, la rândul său, a pus la punct o excepţională bibliotecă (cea mai
importantă din Ungaria) şi a organizat regatul Ungariei, în aşa fel încât şi
ungurii spun că a fost unul dintre cei mai mari şi mai luminaţi regi ai
Ungariei, dacă nu cel mai mare.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu